ABD Temsilciler Meclisi’ndeki Cumhuriyetçiler tarafından sunulan yeni bir yasa tasarısı, elektrikli araç sahiplerini yakından ilgilendiriyor. Tasarıya nazaran, elektrikli araç sahiplerinden yılda 250 dolar ek yol kullanım fiyatı alınması planlanıyor. Bu teklif, Meclis Ulaştırma ve Altyapı Komitesi’nde 36’ya karşı 30 oyla kabul edildi ve daha geniş kapsamlı bir vergi ıslahatı paketinin modülü olarak bedellendiriliyor.
Bu yeni fiyatın temel maksadı, ülke genelinde yolların ve köprülerin bakımından sorumlu olan Otoyol İtimat Fonu’ndaki 142 milyar dolarlık açıkla uğraş etmek. Fonun ana gelir kaynağını akaryakıt ve dizel vergileri oluşturuyor. Lakin elektrikli araçlar bu vergilere tabi olmadığından, artan elektrikli otomobil kullanım oranı fonun sürdürülebilirliğini tehdit ediyor.
Başlangıçta tüm araç sahiplerinden yıllık 20 dolarlık kayıt fiyatı alınması önerilmişti. Lakin bu fikir hem Cumhuriyetçi hem de Demokrat üyeler tarafından reaksiyonla karşılandı ve tasarı tekrar şekillendirildi. Son halinde, sırf elektrikli araçlar için 250 dolar ve hibrit araçlar için 100 dolar yıllık fiyat öngörülüyor.
Elektrikli araba sahipleri şokta, ABD’den bir vergi daha
Elektrikli araç savunucuları, bu düzenlemeye sert reaksiyon gösteriyor. Electrification Coalition üzere kümeler, elektrikli otomobil sahiplerinden istenen bu fiyatın adil olmadığını savunuyor. Çünkü akaryakıtlı bir aracın yıllık ortalama federal vergi katkısı 88 dolar civarında. Bu da, elektrikli araç sahiplerinin iki kattan fazla ödeme yapması manasına geliyor. Öte yandan, Federal Karayolu Yönetimi’nin datalarına nazaran, ortalama bir Amerikalı yılda yaklaşık 550 galon (2.082 litre) akaryakıt tüketiyor ve bu da 101 dolarlık federal vergiye denk geliyor. Buna karşın, 250 dolarlık fiyat hâlâ epeyce yüksek kalıyor.
Tasarının yasalaşması durumunda, elektrikli ve hibrit araç sahiplerinden alınacak bu yeni fiyatların önümüzdeki on yıl içinde yaklaşık 40 milyar dolarlık gelir yaratması bekleniyor. Fakat bu durum, bilhassa az kilometre yapan yaşlı şoförler ve hibrit kullanıcıları açısından haksız bir mali yük doğurabilir. Ayrıyeten, teklif sadece elektrikli ve hibrit araçlar için enflasyonla uyumlu fiyat ayarlamaları içeriyor. Bu da uzun vadede bu araçları kullananların daha fazla ödeyeceği manasına geliyor.
Elektrikli araç kullanımının süratle arttığı bu devirde, altyapı finansmanının nasıl sağlanacağı konusundaki tartışmalar devam edecek üzere görünüyor.
More Stories
Volkswagen Polo satışları çakılınca liste fiyatına 400 bin TL indirim geldi
Bilim Quba Merkezi Açıldı
Skoda TOGG’un fişini çekti, işte T10X parasına elektrikli Skoda Elroq